Dag 8 & 9 - Reisverslag uit Naastenbest, Nederland van Rick Wassenaar - WaarBenJij.nu Dag 8 & 9 - Reisverslag uit Naastenbest, Nederland van Rick Wassenaar - WaarBenJij.nu

Dag 8 & 9

Door: Rick Wassenaar

Blijf op de hoogte en volg Rick

07 Juni 2015 | Nederland, Naastenbest

Vrijdag, 17 April 2015
Dag 8: “Reisdagje naar Cusco”

Om 05:15 werd ik wakker gemaakt. Ik heb/had geen flauw idee door wie, ik was nog wat slaapdronken. Treuzelen deed ik niet. Meteen uit bed en de laatste spullen inpakken. Vandaag zouden we de jungle verlaten. Ik had daar gemengde gevoelens over. Het is jammer omdat het er gewoon prachtig is en de Peruanen echt super mensen zijn (vooral Toni). Maar ik moet ook zeggen dat ik af ben van al die hitte, het continue zweten en alle insecten. De laatste spullen inpakken was zo gebeurt. Wel nog een beetje proppen, aangezien we toch meer goede doelen spullen zelf moesten meenemen dan verwacht. Ik was als tweede klaar en ging alvast met Toni bij de eetzaal zitten. Daar zagen we nog een aguti langslopen. Leuk, want deze had ik nog niet gezien. Langzaam liep de eetzaal vol en begonnen we aan onze vruchtjes met daarnaast een pannenkoek. Best wel lekker, die pannenkoek. Na het eten was het je handbagage pakken en de boot in gaan. Natuurlijk waren er mensen te laat en lieten mensen zoals Sil nog spullen achter die ze vergeten waren. Maar dat kwam allemaal wel goed. Het was ondertussen al de hele morgen aan het regenen, dus een hele fijne bootreis zou heet ook niet worden. Dat bleek ook wel. Het regende regen naar binnen, de motor maakte veel herrie en ik kreeg last aan mijn rug. Gelukkig zou de bootreis nu wel korten zijn dan de heenreis, aangezien we nu met de stroming mee voeren. Nou misschien was het korten, maar nog steeds vond ik het lang. Op een gegeven moment had ik wel een lekker lig plekje gemaakt, zodat het nog een beetje comfortabel was. Om de tijd te doden, was ik ook nog even een spelletje aan het spelen en muziek luisteren. Aangekomen in Puerto Maldonado ging ik snel de bus in. Ik wilde natuurlijk niet kletsnat geregend worden. Het verkeer in Peru blijft vreemd. Er werd recht en links ingehaald, er wordt continu getoeterd om mensen op te laten passen/te zorgen dat driewielvoertuigen aan de kant gaan/te zorgen dat je voorrang krijgt. Erg apart, spannend, maar ook leuk en grappig. Op het “vliegveld” namen we afscheid van de 2 Peruanen die met ons meekwamen naar het vliegveld. Een van hen was Toni, dus die heb ik een goede handdruk gegeven en bedankt voor alles. Bij de douane waren nog wat zakmessen afgepakt van mensen die vergeten waren ze in hun hoofdbagage te doen. Dom! Als ik dat mag zeggen. Ons vliegtuig had natuurlijk vertraging, want ja, het is Peru. Aangezien het 12:00 was en we waarschijnlijk pas om 15:00 zouden kunnen gaan lunchen, kregen we nu nootjes, crackers en drinken. Het wachten viel uiteindelijk wel mee en in het vliegtuig zat ik tussen 2 leuke meiden, dus dat kwam wel goed. Een lang stuk van de reis heb ik dus met Jaime en Anna zitten kletsen. Ik had wel last van de turbulentie, maar gelukkig was de vlucht kort. In Cusco werden we met busjes naar ons hostel gebracht. In een smalle straat, 1 deur door en daarachter lag dan een best groot en netjes hostel. Ik had een kamer met Sil. De badkamer moesten we delen meet z’n 7-nen, maar ik had geregeld dat als die allemaal wilden douchen, of op hetzelfde moment, dan mocht ik bij de meiden douchen. Die hebben namelijk per kamer een badkamer. Ik ging mijn spullen een beetje uitpakken en ondertussen werden er broodjes gesmeerd die we daarna mochten nuttigen. Het was wat weinig, maar goed. Beter dan niks! Na het eten kwamen een man en een jongeman. Zij zouden de komende dagen onze gidsen zijn. Een van de twee was oprichter van stichting HoPe, waar hij de geschiedenis van vertelde. Daarna gingen we de stad i . We liepen naar het centrale plein, waarna we in groepjes vrij werden gelaten. Ik ging met Sanne, Floor, Julie, Bart, Tom en Sil op pad. Iets kopen deed ik nog niet, omdat er zoveel dezelfde dingen zijn dat ik eerst wil kijken wat het leukste is. Het centrum was wel heel erg mooi bij avondlicht. Echt mooi! Ik werd alleen een beetje gek van de mensen die vanalles aan je wilden verkopen, maar ja, dat hoort erbij. Er waren nog verschillende dansende mensen die het super gezellig maakten. Om 19:15 verzamelden we weer om naar de pizzeria te gaan. Daar hebben we heerlijk en erg veel gegeten. Er was nog een Peruaans bandje aan het optreden, die erg mooi speelde. Ik heb dan ook een CD gekocht. Leuk voor thuis! Daarna was het teruglopen naar het hostel. Ik ging meteen mijn tanden poetsen enz., dan dagboek schrijven (wat ik eigenlijk elke avond doe) e n toen was het lekker slapen. Ik hoopte wat slaap in te halen, aangezien we voor het eerst om 07:00 pas hoefden op te staan (dat is btw de “laatste” tijd. Alle andere ochtenden is het vroeger).

Zaterdag, 18 April 2015
Dag 9: “Delicatessen”

De bedden lagen wel lekker, breed zat. Jammer waren ze te kort voor mijn lichaam, maar dat is dan maar pech. We hoefden pas om 07:00 op, maar ik was om 06:15 wakker. Zoals afgesproken maakte ik Sil om 06:45 wakker en maakten we ons klaar. We gingen naar boven waar later het ontbijt geserveerd zou worden. Nog voor het ontbijt deed ik voor het laatst mijn proefjes voor mijn profielwerkstuk. Het ontbijt stelde niet veel voor. Een sapje met 2 broodjes (ik nam ham). Daarna was het snel klaarmaken voor de citytour. We gingen met de bus een aantal Incabouwwerken langs, samen met een gids. De gids was echt een leuke man die goed met ons wist om te gaan De bouwwerken waren indrukwekkend en daarnaast versterkte het mooie uitzicht het geheel. Om de uitzichten zo mooi mogelijk te kunnen fotograferen, was ik panorama’s gaan gebruiken, die zeer goed werkten. Natuurlijk maakte ik ook gewone foto’s en nog wat foto’s van mij met verschillende mensen. Toen we terug waren in Cusco, gingen we in een restaurantje lunchen. Eerst kregen we nacho’s met guacamole en daarna friet met platgeslagen kip. Lekker! We vervolgden onze citytour te voet en bezochten kerken en dergelijke. Mooie gebouwen dat wel, maar zeer geïnteresseerd was ik niet, eerlijk gezegd. Dit kwam vooral omdat we in zo’n kerk een verhaal te horen kregen over waar het hout vandaan kwam en niet over de kerk zelf. Missertje... Om 16:30 waren we klaar en kregen we 1.5 uur vrije tijd. In deze tijd heb ik wat spullen gekocht. Een sleutelhanger voor Kimmie. 1 paar sokken voor mam en 1 paar sokken voor Kim. En tenslotte een mooi lekker dekentje voor op de bank. Voor pap moet ik nog iets bedanken, maar dat vind ik erg lastig. Om 18:00 gingen we dansen. We moesten een dans oefenen om later op te voeren. Inge was de leidster en deed haar best om het ons te leren. Best lastig was het. Ik was benieuwd wat dit uiteindelijk zal worden. Na afloop van het dansen, was het haasten naar een theater. Daar gingen we een show van Peruaanse dansen bekijken. Ik wist nog dat ik later over deze dansen een verslag moet maken voor CKV, dus heb ik ze allemaal gefilmd. Sommige dansen waren wel erg vreemd, moet ik zeggen, maar leuk was het zeker. Toen konden we eindelijk gaan eten. Ik had honger, joh! We gingen in een restaurantje zitten waar eerst, speciaal voor ons, cavia geserveerd werd. Dat was natuurlijk meteen proeven! Jammer genoeg vond ik het echt niet lekker, dus cavia wordt hem niet voor mij. Als voorgerecht nam ik kippensoep, die erg lekker was en daarna Alpaca. Ja, ja, je leest het goed. Cavia en Alpaca in 1 keer. De Alpaca was wel echt lekker! Dat is een aanrader. Nadat iedereen klaar was met eten, gingen we terug naar het hostel. Daar pakte ik mijn spullen in voor een tijdelijk verblijf. De volgende dag zouden we namelijk nog verder het hooggebergte in gaan om daar in totaal 3 nachten te blijven voordat we terugkeren naar het hotel. Overbodige spullen haalde ik uit de tassen en nam alleen de spullen die nodig of handig waren mee. Daarna zo snel mogelijk slapen om zoveel mogelijk rust te nemen. Ik hoopte het niet koud te gaan krijgen, aangezien het buiten wel echt koud was geworden....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Naastenbest

Voorbereiding Peru-project

Details komen nog

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2015

Dag 16 & 17

30 Juni 2015

Dag 14 & 15

25 Juni 2015

Dag 12 & 13

13 Juni 2015

Dag 10 & 11 en klaar met "Joep"

07 Juni 2015

Dag 8 & 9
Rick

Hallo, Ik ben Rick Wassenaar en mag mee doen aan het Peru-project van onze school. In april 2015 ga ik naar Peru om geld aan goede doelen te geven en ons, als jeugd, in aanraking te laten komen met armoede en andere culturen. Ik moet mijn eigen reis vergoeden en het geld voor de goede doelen binnen halen. Hiervoor moet ik dus 1,5 jaar veel geld verdienen. Ik wil u graag meenemen in heel dit proces via deze blog.

Actief sinds 26 Dec. 2013
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 24201

Voorgaande reizen:

27 December 2013 - 01 April 2015

Voorbereiding Peru-project

26 December 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: